وایر شمع درخودرو یکی از مهم ترین قطعات در خودرو است زیرا در سالم ماندن موتور خودرو و عملکرد بهینه آن و جلوگیری از حوادث، موثر است. این قطعه مهم برروی سیلندر خودرو قراردارد و فرآیند جرقهزنی را به منظور اشتعال مخلوط هوا و بنزین و دیگر سوخت ها در محفظه احتراق مخصوص، انجام میدهد. وایرشمع کابل های الکتریکی هستند که توسط موتورهای احتراق داخلی قدیمی برای انتقال برق با ولتاژ بالا از توزیع کننده به شمع ها استفاده می شوند. علاوه بر آن وایر شمع خودرو وظیفه انتقال میزان بالایی پالس ولتاژ بین کوئل یا دلکو و شمعها را بر عهده دارد پس باید از دوام و کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بتواند عمل جرقه زنی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و موتور خودرو را دچار مشکل نکند.
تقریبا تمامی وسایل برقی دارای مقداری مقاومت بوده که این مسئله در سیستم برق رسانی خودرو نیز وجود دارد و این موضوع موجب میشود زمانی که توانی از یک سمت به کابل اعمال میشود، به دلیل اینکه مقداری از آن صرف مقاومت میشود، به طور کامل انتقال پیدا نکند که در بحث خودرو اگر توان، از سمت کوئل به سمت شمع به صورت اتلاف شده انتقال پیدا کند،شمع خودرو دیگر قدرت کافی برای جرقه زنی قوی را نخواهد داشت حال وایر تقویتی سیلیکونی به نحوی طراحی شده که با کمترین میزان مقاومت این انتقال توان را بصورت کامل تری انجام دهد. میتوان گفت وایر تقویتی عمدتاً برای موتورهای خودرو های مسابقهای مدرن و خودروهای تولیدی اصلاحشده طراحی شدهاند که از سیستمهای مدیریت موتور کامپیوتری و سیستمهای احتراق با راندمان بالا استفاده میکنند که در مرکز آنها از مس استفاده شده است
هادی های با ظرفیت بالا القایی فلزی رسانایی کامل انرژی جرقه را به طور نا محدود بدون ارسال
حفظ می کندEMI یا RFI
برای محافظت در برابر حرارت، کابلهای وایر شمع تقویتی دارای عایق و روکش لاستیک سیلیکونی کامل هستند که در برابر حرارت بهتر از سایر کابلهای احتراق مقاومت میکنند
+200c -60c این کابل ها به دلیل وجود عایق و روکش سیلیکونی قابلایت تحمل دمای کاری از
را دارد
به دلیل استفاده از مواد سیلیکون، کابل وایر تقویتی سیلیکونی خواصی مانند غیر قابل گسترش شعله بودن، عدم وجود گازهای سمی هالوژن و عدم وجود دود و یا کم دود بودن را شامل میشوند
به دلیل مقاومت کم وایرشمع تقویتی بهتر است از شمع موتور اصلی در کنار آن ها استفاده شود زیرا استفاده از شمع های تقلبی در کنار وایر شمع تقویتی سیلیکونی میتواند به خودرو خسارت وارد کند. استفاده از کابل وایر تقویتی همراه با شمع موتور اصلی میتواند سبب کاهش مصرف سوخت خودرو و افزایش میزان قدرت و شتاب آن شود
برخی از تولیدکنندگان کابل وایر شمع تقویتی تولید میکنند که از نظر رنگ شباهت زیادی به کابل های سیلیکونی دارد اما از نظر ویژگی های تحمل دمایی و یا ویژگی های دیگر موارد عایق و روکش، تفاوت بسیار زیادی با وایر تقویتی سیلیکونی دارد. باتوجه به تمام موارد مذکور اگر در موتوری که در خودروی جادهای استفاده میشود از وایر شمع تقویتی استفاده شود، زمانی که احتراق اصلی سیستم با یک جرقه زنی با راندمان بالا جایگزین شده باشد، ممکن است سیستم دچار اختلال شود و در دراز مدت به قطعات انژکتور خودرو آسیب برساند.