یکی از مشکلات شایع در اثر خرابی و سوختن وایرها از کار افتادن یک یا چند سیلندر موتور است. این مشکل ممکن است در موتورهایی با بیش از ۴ سیلندر چندان محسوس نباشد، اما در موتورهای چهار سیلندر و کمتر، قدرت موتور به شدت افت کرده و به اصطلاح ریپ خواهد زد. این معضل در نهایت افزایش و کاهش شتاب خودرو را به دنبال خواهد داشت. دیگر مشکلاتی که نقص داشتن یا بیکیفیت بودن وایر شمع ایجاد میکند عبارتند از: – کاهش قدرت موتور. – بالا رفتن دمای موتور به دلیل فشار بیشتر به آن. – افزایش مصرف سوخت خودرو به دلیل سوختن ناقص آن یا به اصطلاح خامسوزی. – لرزش موتور. – بالا رفتن درصد تولید آلاینده در خودرو. – برق دزدی هنگام تزریق بنزین و جرقهزنی و احتراق که حتی منجر به انفجار خودرو میشود. – ذوب شدگی سر شمع و پلاتین و الکترود میانی آن. برای پیشگیری از این معضلات رعایت نکات ایمنی مانند سرویس و بازرسی دورهای وایر شمعها و توجه به طول عمر آنها توصیه میشود.
بیشتررعایت نکات ایمنی درباره وایرها از اهمیت خاصی برخوردار است. نگهداری مناسب از آنها باعث میشود که در طول زمان مشخص شده از سوی سازنده به عنوان عمر مفید آنها، بدون نیاز به تعویض یا تعمیر، برای خودرو بخوبی انجام وظیفه کنند. برای نگهداری از وایرشمعها بهتر است به موارد زیر دقت کنیم: ۱. از خم کردن و شکستن آنها خودداری کنیم. ۲. از بریدن سر کابل وایر و سوار کردن دوباره روکش روی آن اجتناب کنیم. ۳. مراقبت از ایجاد سوختگی در وایر، هرچند که دارای عایقی نسوز است. چرا که دمای موتور هنگام فعالیت بسیار بالا میرود و ممکن است در طولانی مدت منجر به سوختن این عایق شود، البته اگر عایق طولانی مدت در مجاورت قطعه با حرارت بالا قرار گیرد. پس بهتر است مراقب باشیم این مجاورت و تماس اتفاق نیفتد. ۴. ممانعت از برخورد جسمی تیز با کابل وایر و آسیب دیدن آن که میتواند باعث برقدزدی شود.
بیشتروایر شمع قطعه ای است که وظیفه ی انتقال برق از کوئل (دلکو) به شمع را بر عهده دارد . وایر شمع یک سیم یا کابل است که در دو سمت خود ساختار مشخصی به منظور انجام وظیفهاش دارد. دو سر آن درپوشهای سیلیکونی با توجه به فرم هر طرف تعبیه میشود که وظیفه عایق برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به محل اتصال وایر به کوئل یا شمع را برعهده دارد. چرا که هرگونه نفوذ آب به اتصالات وایر منجر به مختل شدن عملکرد وایر و حتی روشن نشدن موتور میشود. یک سر آن ساده و منتهی به فیشی فلزی برای اتصال به کوئل یا دلکو است. درپوشی سیلیکونی پس از اتصال روی این فیش کاملا ثابت میشود به نحوی که همه منافذ را میپوشاند. جنس سیلیکون درپوش در سری متصل به شمع کیفیت و قابلیتهای عایقبندی بیشتری دارد چرا که این قسمت از اهمیت بیشتری برخوردار است.
بیشترDesigned By PAYAMOTOR